رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام:
انجام کارهای بزرگ با کمترین امکانات، شناسنامهی جهاددانشگاهی است / از مزرعهی تحقیقاتی تا مرکز درمان ناباروری
مهندس «غلامرضا حسینی» در گفتگو با روابط عمومی جهاد دانشگاهی ایلام،، درباره نقش جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد نوآور و پویا و با رویکرد انقلابی و مدیریت جهادی در توسعه استان، اظهار کرد: قریب به 20 سال از راهاندازی جهاد دانشگاهی در استان ایلام میگذرد که در این مدت کوتاه نقش بیبدیل این نهاد در استان غیر قابل انکار است.
وی گفت: در بدو شکلگیری این واحد تمرکز خود را بر آموزش و توانمندسازی علمی مهارتی جامعه متمرکز کرده است اما به مرور حوزه فعالیت خود را گسترش داده و بخش پژوهش نیز در این نهاد راهاندازی شده است و اخیرا در هماهنگی با حرکت و برنامه کلی این نهاد در کل کشور جهاد دانشگاهی به حوزه کارآفرینی و اشتغال ورود کرده است.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی ادامه داد: در حال حاضر جهاددانشگاهی استان ایلام دارای ظرفیتها و پتانسیلهای ارزشمندی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میباشد و به دنبال گسترش حوزه فعالیت خود به حوزههای مختلف از جمله خدمات پزشکی، تولید و اشتغالزایی است و در حال حاضر در شرف راهاندازی مرکز فوق تخصص درمان ناباروری است که از طریق پیشرفتهترین روشها از جمله میکرواینجکشن( ICSI ) و IVF و با دارا بودن بخشهای پیشبینیشده از جمله کلینیک ناباروری مردان، کلینیک تخصصی زنان و نازایی، کلینیک کنترل مراقبتهای حین بارداری، آزمایشگاههای جنینشناسی و آندرولوژی، آزمایشگاه تشخیص طبی، بخش سونوگرافی، مشاوره و روانشناسی زوجین نابارور و بانک خون بند ناف رویان ارائه خدمت خواهد کرد.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام با بیان اینکه در حوزه پژوهش و فناوری فعالیتهای خوبی در جهاددانشگاهی صورت گرفته است، تصریح کرد: مشخصهی بارز پژوهش در جهاد دانشگاهی وجود نیروهای جوان و باانگیزه با ماهیت و روحیه جهادی و عقبه دانشگاهی است. نگاه ما در پژوهش و فناوری البته با نگاه رایج متفاوت است و در واقع پژوهش در جهاد دانشگاهی با هدف اشتغال و محوریت طرحهای تولیدمحور تعریف میگردد. در حال حاضر دو حوزه پژوهشی شامل گیاهان دارویی و IT در جهاد دانشگاهی واحد ایلام فعال است.
حسینی با بیان اینکه از جمله پتانسیلهای شناسایی شده در استان حوزه گیاهان دارویی است که در صدد اجرای برنامههای خوبی در این حوزه هستیم، ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده ایران دارای بستر مناسب توسعه در حوزه گیاهان دارویی است. از جمله وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان، برخورداری از ۳۰۰ روز آفتــابی در ســال و اخــتلاف دمــای ۴۰ تــا ۵۰ درجــه سانتی گرادی میان سردترین وگرمترین نقطـه در کشـور، شـرایط مساعـدی برای کشور پهنـاور ایران به لحـاظ بهرهمندی از یک اکولوژی منحصربه فرد فراهم کرده است این شرایط زمینه رشد و نمو گیاهان وحشی و دارویـی را در کشـور مسـاعد کرده است.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد گونههای گیاهی جهان در ایران وجود دارد و همین امر کشور ما را در زمـره مسـتعدترین کشورهای جهان برای تولید گیاهان دارویی قرار داده است و استان ایلام با دارا بودن منابع آب و خاک، شرایط مختلف اقلیمی، وجود نیروی انسانی، عقبه علمی و مهارتی، وجود بازارهای مصرف درون و برون استانی و بخصوص بازار بسیار مستعد کشور عراق از طریق مرز بین الملی مهران، و مرز چیلات شهرستان دهلران بستر مناسبی را جهت توسعه گیاهان دارویی دارا است.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: با توجه به این پتانسیلها دولت وارد کارزار شده و با سرمایهگذاری عظیم در طرحهای آبرسانی و با اجرای طرح احیای دشتهای خوزستان و ایلام ) انتقال آب از سد کرخه به ایلام ( و سامانه گرمسیری ) انتقال آب از رودخانه سیروان به استانهای کرمانشاه و ایلام ( سطح زیر کشت اراضی آبی استان ایلام به میزان 100 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
حسینی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل گیاهان دارویی در استان ایلام و ظرفیت خوبی که در اسناد بالا دستی وجود دارد این واحد نسبت به راهاندازی مجتمع تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی گرمسیری در زمینی به وسعت 35 هکتار ودر دشت عباس شهرستان دهلران با اهداف تغییر الگوی کاشت، ترویج کاشت گیاهان دارویی گرمسیری، کاشت گیاهان زراعی و باغی مقاوم به شرایط گرمسیری، راه اندازی و ایجاد باغ گیاهان گرمسیری، شناسایی و ارزیابی گونههای ارزشمند دارویی، کشت و تولید گونههای در حال انقراض و تولید نشاء گیاهان دارویی، بهینهسازی کشت و تولید گیاهان دارویی به منظور استخراج ماده موثره و...اقدام کرده است.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با ائمهی جمعه سراسر کشور مبنی بر واگذاری ماموریتها به جهاددانشگاهی ، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی بار کارهای برزمین مانده را بر عهده گرفته و به عنوان یک شبکهی علمی گسترده در سراسر کشور نقش خود را تاکنون به خوبی ایفا کرده است .
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام فعالیت برای حل مسائل مبتلابه جامعه را وجههی همت جهادگران عنوان کرد و گفت: اقدامات این نهاد در همکاری با بخش دولتی مانند طرح الگوی نوین مشاغل خانگی در راستای حل مشکل بیکاری نمونهای از فعالیتهای این نهاد است که از سال گذشته در استان ایلام اجرا شد و خوشبختانه نتایج خوبی نیز داشته است .
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی با بیان اینکه مقام معظم رهبری رونق تولید را موجب «تحول در بخشهای مختلف اقتصادی» «کاهش بیکاری و تورم و فقر»، «افزایش ارزش پول ملی» و حتی «ایجاد توازن و کاهش کسری بودجه کشور» دانسته و در حرم رضوی تاکید کردند دولت، مجلس و همه کسانی که توانایی ورود به حیطه تولید دارند، برای تحقق شعار امسال با وظایف سنگینی روبهرو هستند، ادامه داد: تحقق این شعار راهبردی لازمه بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوه در اقتصاد و نیازمند اقدام جهادی است و مطمئنا جهاددانشگاهی با برخورداری از انعطاف عملکرد میتواند در تحقق شعار سال کمککار بخش دولتی باشد .
حسینی تصریح کرد: مهمترین اصل در رونق تولید، شناسایی کل فرآیند و زنجیرههای متصل به این امر است. نگاه علمی به موضوع تولید، گسترش مراکز تحقیق و توسعه، منطبق شدن تولید با نیاز بازار، توسعه بازار و محصول، به خدمت گرفتن فضای مجازی و تکنولوژی میتواند در امر گسترش تولید بسیار مهم باشد.
وی با بیان اینکه تدوین برنامه و تعریف سازوکار کارآمد برای حمایت از تولید داخل بسیار مهم و ضروری است، تصریح کرد: اعتماد به درون و ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی علاوه بر رونق تولید داخلی باعث افزایش اعتماد بنفس جامعه و نشاط عمومی میگردد. بر این اساس رسانهها، مطبوعات، تریبونها، نخبگان و صاحبان قلم و بیان پیش از هر چیزی باید برای تحقق این شعار استراتژیک، به ایجاد و تقویت روحیه خود باوری و اعتماد به نفس ملی اهتمام ورزند و آسیبها و موانع آن را شناسایی و بررسی کنند.
حسینی درباره نقش ترویجی رسانهها در پیشبرد اهداف تولید در استان ایلام گفت: به اذعان اکثر کارشناسان مربوطه استان ایلام با وجود دارا بودن پتانسیلهای فراوان برای توسعهی همه جانبه از نبودن فرهنگ کار و تلاش رنج میبرد که این مسئله با فرهنگسازی قابل حل است که در این راستا در خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا با پرداختن به این موضوع و برگزاری نشستهای تخصصی تمام تلاش خود را برای نهادینه شدن موضوع در گفتگو با مردم، کارشناسان، دانشگاهیان و مدیران به کار گرفته شده است .
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی تصریح کرد: در کنار تمام دستگاههای متولی امر که دارای مسئولیت مستقیم در فراهم کردن بستر «رونق تولید» میباشند، شاید نقش نهاد جوان جهاد دانشگاهی به عنوان یک بازیگر قدرتمند و تعیین کننده چندان در نظر گرفته نشود. اما جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی و خلاق با ایجاد شبکه گسترده آموزش و پژوهش در کشور، دارا بودن بازوهای رسانه ای توانمند و مورد اعتماد مردم (ایسنا ،ایکنا وسینا پرس)، دسترسی آسان و راحت به اساتید در کلیه دانشگاههای معتبرداخلی و خارجی، ایجاد شبکه دانش در ایران اسلامی، توسعه مهارتهای اشتغال محور به عنوان یکی از مهمترین نهادهایی که میتواند در تحقق این شعار گامهای مؤثری بردارد مطرح باشد.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: رویکرد و بینش حاکم بر جهاد دانشگاهی را میتوان از عنوان این نهاد شناخت، انجام کارهای بزرگ با کمترین منابع و امکانات سخت افزاری مورد نیاز که با رویکرد مدیریت جهادی محقق شده است خود شناسنامه و بیانگر کارآمدی این شیوهی مدیریت در کشور است.
حسینی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در ابتدای انقلاب و حسب شرایط ابتدای انقلاب در یک بستر فکری، فرهنگی، تاریخی با برجسته بودن عنصر انقلابیگری و جهادی بودن و با هدف تغییر بینش و رویکرد حاکم و ایجاد تحول در حوزههای آموزش و پژوهش و به تعبیر رهبر انقلاب به عنوان "مولود مبارک انقلاب" متولد شد. با توجه به پیشینه و ویژگیهای منحصربه فرد این نهاد توسعه و پیشرفت آن قبل از هرچیز وابسته به نیروهای مؤمن، متدین و متخصص است؛ از اینرو تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص از جمله رسالتی است که این نهاد انقلابی برعهده دارد.
وی گفت:رسالت ذاتی و ماهیت انقلابی این نهاد ایجاب میکند برنامههای آموزشی جهاددانشگاهی با هدف رشد منابع انسانی و متناسبسازی قابلیتهای تخصصی افراد با نیازهای کشور صورت گیرد. این نهاد با طراحی و اجرای برنامههای متنوع و نوآورانه فرهنگی همواره تلاش داشته است نقشی اثرگذار در جامعه دانشگاهی داشته باشد.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی درخصوص رسالت جهاددانشگاهی در خصوص پرورش سرمایههای انسانی تراز فرهنگ جهادی اظهار کرد: فرهنگ جهادی مجموعهای از سرمایههای فکری و ارزشی است و امروزه هیچ سازمانی بدون توجه به نیروی انسانی و نقش سازنده آن نمیتواند نقش واقعی و سازمانی خود را به خوبی ایفا کند و تاثیرگذار باشد .
حسینی با تاکید بر اینکه بنمایهی اساسی جهاددانشگاهی کار فرهنگی است، تصریح کرد: جهاددانشگاهی با حضور در دانشگاهها تلاش دارد تا با اجرای برنامههای فرهنگی به پرورش سرمایههای انسانی بپردازد که جلوهی این مهم در فعالیت داوطلبانهی دانشجویان در خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، سازمان دانشجویان شکل میگیرد .
وی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی به دنبال انجام فعالیت فرهنگی تاثیرگذار است و نتیجه این فعالیتها در پرورش سرمایههای انسانی تراز فرهنگ جهادی تاثیرگذار خواهد بود، ابراز امیدواری کرد شاهد همافزایی مراکز فرهنگی در کشور و استانها برای تاثیرگذاری بیشتر باشیم .
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام در بخش دیگر این گفتگو اظهار کرد: از جمله برنامههای این نهاد دراین خصوص میتوان به تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآفرین، توانمندسازی دانشآموختگان از طریق آموزشهای تکمیلی برای ورود به کسب و کار، توسعه قابلیتهای دانش و فنآوری جهت نیل به اقتصاد دانشبنیان، طراحی و اجرای آموزشهای مورد نیاز دستگاههای اجرایی و بازار کار مبتنی بر شایستگیها و توانمندیهای شغلی، جهتدهی به تحصیلات تکمیلی به منظور گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه فنآوری و در نهایت ترویج یافتهها و مهارتهای پژوهشی نوین در جامعه، اشاره کرد.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گفت: براساس سند چشمانداز 20 ساله جهاد دانشگاهی و اهداف کلان بخش آموزش جهاد دانشگاهی و با توجه به نیاز کشور و توانمندیهای موجود در جهاد دانشگاهی، آموزش این نهاد در حوزههای مختلف از جمله در حوزه آموزشهای کوتاهمدت تخصصی و تخصصی پیشرفته، آموزش کارکنان دولت، آموزشهای رسمی مقطعدار در دانشگاه علم و فرهنگ، علم و هنر، شعبات و موسسات وابسته و آموزشهای علمی کاربردی در مراکز آموزش عالی علمی کاربردی در سراسر کشور انجام میشود .
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی علاوه بر آموزشهای علمی – مهارتی (فنی)، اهتمام ویژه ای به آموزش مهارتهای اجتماعی دارد. با توجه به وجود تغییرات عمیقی که در شیوه زندگی جوامع امروزی رخ داده است که متاسفانه هنوز بسیاری از افراد به ویژه جوانان و زوجین در مواجهه با ناملایمات و مشکلات زندگی از روشهای ناکارآمد و سنتی گذشته تربیتی خود استفاده کنند که این مشکلات عمدتاً ناشی از فقدان آموزشی لازم برای زندگی است.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام تصریح کرد: جهاد دانشگاهی برای ارتقاء تواناییهای افراد و خانوادهها اقدام به برگزاری دورههای آموزشی مدیریت خانواده، مهارتهای زندگی، آموزشهای پیش از ازدواج و حین ازدواج کرده و در پژوهشهای انجام شده پس از اجرای آموزشها در برخی استانها نتایج قابل توجهی در کاهش آسیبهای اجتماعی به ویژه کاهش طلاق و رضایتمندی زوجین در سطح معنادار آماری حاصل شد.
نظر شما :