برگزاری دومین نشست کارگروه توسعه زنجیره‌‌ ارزش راهبردی گیاهان دارویی استان در جهاد دانشگاهی ایلام

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۷ کد : ۷۰۲۲۰ اخبار پژوهش و فناوری تاپ خبر
دومین نشست کارگروه توسعه زنجیره‌‌ ارزش راهبردی گیاهان دارویی استان در جهاد دانشگاهی ایلام با پیگیری مصوبات جلسه پیشین از سوی اعضاء برگزار شد.
برگزاری دومین نشست کارگروه توسعه زنجیره‌‌ ارزش راهبردی گیاهان دارویی استان در جهاد دانشگاهی ایلام

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد ایلام، علی فرضی‌نژاد، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام در این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی ایلام به عنوان دبیرخانه کارگروه  زنجیره ارزش گیاهان دارویی استان انتخاب شده، وظایف هماهنگی و برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات را بر عهده دارد.

وی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته، تأکید کرد برای توسعه  کاشت گیاهان دارویی ابتدا باید مناطق مورد نظر، شناسایی شوند سپس گونه گیاهی سازگار با آن منطقه انتخاب و میزان سطح زیر کاشت در استان اعلام شود، گفت: این موضوع با توجه به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیری می‌شود و با تهیه اطلاعات در این زمینه می‌توان برنامه‌ریزی لازم برای ترویج و توسعه گیاهان دارویی متناسب با هر منطقه را انجام داد.

حیدرزادی، نماینده بهره‌برداران حوزه گیاهان دارویی و فعال بخش خصوصی در این نشست با بیان اینکه ارایه تسهیلات به متقاضیان برای کاشت گیاهان دارویی با نظارت بیشتری صورت گیرد، گفت: این کار به دستگاه یا نهادی خاص واگذار شود تا متقاضیان واقعی از تسهیلات بهره مند شوند.

وی با اشاره به تجارب خود در زمینه کشت زعفران افزود: شرایط آب و هوایی استان ایلام برای کشت و تولید زعفران مناسب است و می‌توان با کشت در اراضی استان به‌ویژه منطقه چرداول عملکرد خوبی در این زمینه داشت.

کامران پور، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام در این نشست به ضرورت شناسایی موانع توسعه کشت گیاهان دارویی در استان تأکید کرد و گفت: دلایل عدم توسعه کاشت گیاهان دارویی در استان را می‌توان به کمک اعضاء دبیر خانه و در غالب یک کار مطالعاتی و با ارایه پرسشنامه به بهره‌برداران حوزه های مختلف کشاورزی بدست آورد.

دوستی، نماینده اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مناسب برای توسعه گیاهان دارویی در ایلام گفت: از جمله این ظرفیت‌ها، جامعه عشایری است که میتوان در اراضی موجود این جامعه اقدام به کشت نمود و همچنین در مرکز استان نیز یک بازارچه گردشگری و فروش محصولات دایر شده که می‌توان از این ظرفیت برای فروش تولیدات استفاده کرد.

مفتاحی‌زاده، از واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه ایلام نیز در این نشست گفت: با توجه به استقبال عمومی از کاشت گیاهان دارویی در استان، در صورتی که شرایط برای کاشت در استان فراهم شود در زمینه تأمین نهاده‌ها (نشاء و قلمه گیاهان دارویی چند ساله، ریزوم و...) این واحد توانایی تولید نهاده های لازم برای کاشت در سطح 60 هکتار و همچنین خرید تضمینی محصولات در سطح 500 هکتار انواع محصولات را دارد.

دکتر قنبری، نماینده دانشگاه ایلام در این نشست با تأکید بر اینکه باید نوع گونه‌های دارویی که با شرایط آب و هوایی استان سازگار است شناسایی و در برنامه توسعه کاشت قرار گیرد گفت: با توجه به سازگاری  دو گونه دارویی زعفران و گل محمدی که گیاهان کم‌آبخوا ه و کم‌توقعی هستند و همچنین بازار خرید مناسبی دارند بهتر است بر روی این گونه‌ها برنامه‌ریزی شود و این گیاهان را در برنامه توسعه کاشت استان قرار داد.

جسمانی، نماینده قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام با بیان اینکه تدوین سند گیاهان دارویی در استان می‌تواند به عنوان برنامه راهگشا جهت ترویج و توسعه گیاهان دارویی کمک شایانی نماید گفت: با همکاری این قرارگاه برای بازار خرید و فروش محصولات با شرکتهای فعال رایزنی لازم صورت گرفته که پس از نهایی شدن قراردادها به دبیرخانه اعلام خواهد شد.

 میرزایی مسئول مرکز رشد واحدهای فناوری جهاددانشگاهی ایلام گفت: با توجه به ظرفیت بالای گیاهان دارویی در استان چرا تا کنون از این ظرفیت بدرستی استفاده نشده است؟ این از چالشهای حوزه گیاهان دارویی است که استان ایلام با شرایط آب و هوایی مناسب، نیروی کار فراوان، تلاش نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی استان، جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و دانشگاه ایلام در کنار نهادهایی مانند سپاه، بنیاد برکت و ... هنوز سطح زیر کشت گیاهان دارویی کمتر از حد انتظار است و این مورد باید بررسی شود.

اضافه می‌شود در این نشست، مباحثی از قبیل برنامه‌ریزی درست و اصولی برای توسعه گیاهان دارویی در استان، تدوین سند گیاهان دارویی استان، پیگیری وضعیت بازار گیاهان دارویی، توسعه کاشت گیاهان دارویی با ارزش افزوده بالاتر، شناسایی گونه‌های سازگار در استان، ارایه تسهیلات هدفمند و با هماهنگی دبیرخانه زنجیره ارزش، ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی به استان برای خرید تضمینی یا ترجیحی محصولات و... در دستور کار قرار گرفت.


نظر شما :