چاپ یک کتاب جدید در انتشارات جهاددانشگاهی ایلام

۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۳ کد : ۶۲۸۷۲ اخبار فرهنگی
انتشارات جهاددانشگاهی ایلام کتاب «مبانی و کاربرد پلیمرهای قالب مولکولی در حسگرهای الکتروشیمیایی» را به چاپ رساند.
چاپ یک کتاب جدید در انتشارات جهاددانشگاهی ایلام

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام، نویسندگان  این کتاب دکتر «محمود روشنی»، استاد تمام شیمی تجزیه دانشگاه ایلام و «زهرا میرزائی‌کارزان» دانشجوی دکتری این رشته است.

این کتاب شامل ۴ فصل است که فصل ۱ به معرفی پلیمرهای قالب مولکولی و فصل ۲ به مواد و روش­های مورد استفاده در سنتز پلیمرهای قالب مولکولی پرداخته است.

 فصل ۳ حسگرهای الکتروشیمیایی و سایر حسگرهای پلیمر قالب مولکولی و فصل ۴ کاربردهای پلیمرهای قالب مولکولی در الکتروشیمی و سایر زمینهها را بررسی کرده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: پلیمرهای قالب مولکولی نشان دهنده دسته جدیدی از موادی هستند که به صورت مصنوعی تولید شده و دارای مکان­‌های شناسایی ویژه‌اند. در سال­‌های اخیر پلیمرهای قالب‌­دار شده، در بسیاری از زمینه‌­های شیمی و بیوشیمی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. پلیمر قالب مولکولی پلیمرهایی با اتصالات عرضی هستند که نسبت به شکل، ابعاد، نوع و تعداد گروه‌­های عاملی مولکول، الگوی انتخابگری نشان می دهند.

بنابراین به عنوان ابزار گزینشی عملکرد اختصاصی در شناسایی مولکول­‌های الگو، آماده‌­سازی آسان و کم هزینه بودن تهیه پلیمرهای قالب مولکولی موجب استفاده روز افزون آنها در زمینه‌های تجزیهای مختلف مانند حسگرهای الکتروشیمی، بیوحسگرها، جداسازی و ... گردیده است.

با توجه به اهمیت پلیمرهای قالب مولکولی و کاربردهای گسترده آنها، در این کتاب سعی شده است توضیح کاملی از پلیمرهای قالب مولکولی به خصوص روش‌ها و حسگرهای الکتروشیمیایی به کار برده شده در این زمینه ارائه شود.


نظر شما :