در آیین نکوداشت نودانشجویان مراکز علمی کاربردی استان ایلام؛

جهاد دانشگاهی تنها مرکز فعال در گروه آموزش کشاورزی است/وظیفه دانشگاه نسل سوم خلق کارآفرین است

۱۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۶ کد : ۳۷۷۶۰ اخبار آموزش علمی کاربردی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام گفت: جهاددانشگاهی با فعال کردن رشته‌ی تحصیلی گیاهان دارویی در گروه آموزشی کشاورزی توانسته در هر چهار گروه آموزشی مدیریت، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی، پذیرش دانشجو داشته باشد.
جهاد دانشگاهی تنها مرکز فعال در گروه آموزش کشاورزی است/وظیفه دانشگاه نسل سوم خلق کارآفرین است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، دکتر «اسفندیار محمدی» در آیین نکوداشت نودانشجویان مراکز علمی کاربردی استان ایلام به صورت برخط اظهار کرد: ایده تاسیس مرکز علمی کاربردی از امریکا آغاز و به کشورهای اروپایی و پس از آن به جهان صادر شد و در حال رشد و توسعه است. مراکز علمی کاربردی در کشور ایران از سال 1370 شکل گرفتند و به مرور در تمام استان‌ها راه‌اندازی و رشد پیدا کردند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام در گفت و گو با دانشجویان جدیدالورود مراکز علمی کاربردی گفت: باید 30 درصد آموزش‌های تحصیلی، مهارتی است که در حال حاضر 10 درصد این هدف مبنی بر مهارتی شدن محقق شده است که این نشان دهنده‌ی حمایت و اهمیت مراکز آموزشی علمی کاربردی به توسعه و ارتقای آموزش مهارت محور است.

وی با اشاره به اینکه 10 مرکز فعال علمی کاربردی در سطح استان در حال فعالیت هستند که نظارت بر آنها بر عهده‌ی دانشگاه جامع استان می‌باشد، افزود: واحدهای علمی کاربردی مانند بهزیستی، هلال احمر و فنی و حرفه‌ای که جنبه‌ی دولتی داشتند از چرخه‌ی آموزش خارج شدند و واحدهایی خصوصی و صنعتی در حال فعالیت هستند.

محمدی مراکز فعال در شهر ایلام را جهاددانشگاهی، ایلام یک و 2 و نیروی انتظامی عنوان کرد و افزود: هر یک از مراکز در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و با رشته‌های خاص در چهار گروه آموزشی مدیریت و خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی است که متقاضی تحصیل در گروه‌های آموزشی به استثنای کشاورزی، بالا است البته جهاددانشگاهی با رشته‌ی تحصیلی گیاهان دارویی در گروه آموزشی کشاورزی توانسته در هر چهار گروه آموزشی، پذیرش دانشجو داشته باشد.

وی به امکان ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان فارغ التحصیل علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: گاهاٌ عنوان می‌شود که دانشجویان مراکز علمی کاربردی به لحاظ علمی ضعیف‌تر از سایر دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هستند و اینکه فارغ التحصیلان این مراکز اجازه تحصیل در مقاطع بالاتر را ندارد اما جالب اینجاست نه تنها محدودیتی از این حیث وجود ندارد بلکه علاوه بر جنبه علمی آموزش، مهارت مناسب را نیز کسب کرده‌اید و حتی با وجود اینکه تحصیلات مهارت محور داشته‌اید در کارشناسی ارشد گرایش را عوض کرده و یکی از شاخه‌های نظری را برای تحصیل انتخاب کنید.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان ایلام با بیان اینکه شیوه‌ی تحصیل در مراکز علمی کاربردی مانند سایر دانشگاه‌ها است، افزود: براساس اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر آغاز به کار دانشگاه‌ها به صورت حضوری؛ از روز شنبه با حضور در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی شروع به کار دروس عملی اعلام شد.

وی به یادگیری وسیع‌تر دانش در محیط دانشگاه اشاره کرد و گفت: 70 درصد دروس علمی کاربردی عملی هستند که با وجود این ویژگی، حضور در کلاس باعث ارتقاء و توانمندسازی و کشف استعدادها خواهد شد. همچنین دانشجویان می‌توانند با شرکت در فعالیت‌های فرهنگی، هنری، دینی مذهبی و ورزشی و شرکت در همایش‌ها و جشنواره‌ها به کسب مهارت و ارتقای خود توجه کنند.

در این آیین که به صورت برخط برگزار شد دکتر «محمدحسین امید» در گفتگو با دانشجویان مراکز علمی کاربردی ایلام به جمعیت بالای بیکار فارغ التحصیلان در استان ایلام اشاره کرد و گفت: در کنار مشکلات اقتصادی کشور باید به تربیت کسانی اشاره کرد که هدفمند، خلاق، صاحب ایده و کارآفرین نیستند آنهم به دلیل اینکه رشته‌های نظری تئوری محور هستند اما در مراکز علمی کاربردی با عنوان دانشگاه نسل سوم که شغل محور نیز هست می‌خواهد افرادی را تربیت کند که کارآفرین باشند.

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی به این مزیت دانشگاه نسل سوم تاکید کرد و گفت: این دانشگاه از سال 95 تا 99 تغییر رویه داد و با در پیش گرفتن سیاست توسعه‌ای و کیفی و همچنین اصلاح ساختار و تقویت زیر ساخت‌ها به جایی رسید که الان مدعی تربیت نیروی کارآفرین و خلاق است که برای تحقق این امر نیز از بین 100 هزار مدرس به 25 هزار مدرس براساس شاخص‌های معتبر رسید و در واقع در این 5 سال به‌روز شد.

امید به راه‌اندازی 250 مرکز نوآوری در 5 ساله اخیر اشاره کرد و اینکه در سال جاری 100 واحد نوآور دیگر احداث شده است، خاطر نشان کرد: در این مدت 300 رویداد معتبر برگزار شده و از ایده‌های مختلف، تعدادی توان جذب اسپانسر را پیدا کرده و کارآفرین شده‌اند. این به معنای تحقق ماهیت دانشگاه از علم محوری به مهارت محوری است.

وی تاکید کرد: مراکز علمی کاربردی برای کسی کارمند و کارشناس تربیت نمی‌کند بلکه کارآفرین خلق می‌کند تا شرکت ایجاد کند و از فارغ التحصیلان بیکار سایر دانشگاه‌ها به کارگیری کند.

امید به گذر 20 ماه دوران کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: درست است که به زیرساخت‌های قوی از حیث کلاس‌های مجازی رسیدیم اما می‌دانیم مهارت در محیط دانشگاه و به صورت حضوری کسب می‌شود چرا که فضای مجازی قوانین علم را یاد می‌دهد اما علمی که در حضور کسب می‌شود تبدیل به مهارت می‌گردد.

وی تاکید کرد: با حضوری شدن کلاس‌ها که امکان دارد برخلاف برنامه‌ریزی دانشجویان باشد از تحصیل انصراف ندهید و بدانید که با توجه به جمعیت بالای بیکار در استان ایلام نیاز به کسب مهارت است بنابراین شرایط پیش آمده را از دست ندهید و علاوه بر کسب مهارت با حضور در مراکز نوآوری به ایجاد کسب و کار کمک کنید.

امید تاکید کرد: دانشجویان اگر بخواهند شرایط دانشگاه را درست در اختیار بگیرند باید مطالبه‌گر و پرسشگر باشند تا در راستای تبدیل علم به ثروت از خدمات و زیرساخت‌های موجود به نفع خود بهره بگیرند.

text to speech icon

نظر شما :