مراکز نوآوری حلقه ارتباطی دانشگاه و صنعت برای تحول اقتصادی است
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام؛ دکتر ابراهیم درویشی، با بیان اینکه این استان در حوزهی کشاورزی، منابع طبیعی و گیاهان دارویی غنی و ظرفیتهای زیادی دارد، اظهار کرد: مردم استان تا حدودی در این زمینه شناخت و اطلاعات کاربردی مفیدی دارند؛ علیرغم تلاشهایی که طی چند سال اخیر صورت گرفته، برای اشتغال، رونق اقتصادی استان و درآمدزایی در این حوزه هنوز جای کار باقی است.
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایهگذاری بخش کشاورزی استان ایلام با اشاره به ضرورت استفاده از شیوههای نوین برای توسعه بخش کشاورزی بهویژه گیاهان دارویی در استان گفت: ما نباید صرفا به آموختهها و شیوههای گذشته اکتفا کنیم؛ فعالان این حوزه همانند سایر حوزههای علمی باید بهروز باشند، بخشی از فناوریهایی که باید به آن توجه شود، در بحث صنایع فرآوری و بستهبندی است چون ارتباط مستقیم با ارزشافزوده اقتصادی، بازاریابی و صادرات محصول دارد؛ در این زمینه باید همواره مطالعه و کنکاش کرد که چه تحولات و تکنولوژیهایی برای افزایش بهرهوری به وجود آمده تا از آن استفاده و همپای استانداردهای جهانی حرکت کنیم.
درویشی بر ضرورت توسعه نوآوری و خلاقیت در جهت ارتقاء فناوری در حوزه کشاورزی تأکید کرد و با اشاره به نقش مؤثر مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان استان ایلام در حمایت از ایدههای نو در این حوزه، افزود: این مراکز برای توسعه فناوری، حمایت از ایدهها و کمک به کسب و کارهای نوین شکل گرفتهاند، فعالان این حوزه میتوانند با بهرهگیری از خدمات این مراکز با مهارتهای ایدهپردازی، تیمسازی، تولید محصول نوآورانه، خلاقیت، تجاریسازی و مدیریت کسب و کار آشنا شوند و بیش از گذشته در جهت تحول و ارتقاء صنایع مرتبط در این حوزه گام بردارند.
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایهگذاری بخش کشاورزی استان ایلام ارتباط صنعت و دانشگاه برای توسعهی اقتصادی کشور ضروری دانست و گفت: برای حل مشکل اقتصاد و اشتغال راهی نداریم جز اینکه دیدگاهها را عوض کنیم و اصلیترین موضوع تغییر دیدگاه در جوانان و دانشجویان است.
وی دیدگاه مدرکگرایی و اشتغال دولتی در بین جوانان را مانع تحول در این حوزه تولید و صنعت دانست و افزود: این دیدگاه اگر تغییر کند و دانشجویان وارد مباحث کاربردی شوند، بتوانند ایدههای خود را کار کنند و پرورش دهند و خالق یک کسب و کار نو باشند، مطمئنا شاهد تحول در اشتغالزایی و رونق اقتصادی خواهیم بود.
این مدرس دانشگاه گفت: برای این موضوع دو راهکار وجود دارد، یکی اینکه مباحث تحقیقاتی دانشگاهها در بحث پایاننامههای دانشجویی ورود کنند، به این شکل دانشجو را از همان مقطع ارشد و زمان تهیه پایاننامه به سمت یک موضوع کاربردی هدایت کنند؛ دوم ایجاد کارگروهها و نشستهای هماندیشی با حضور اساتید گروههای مختلف از حوزه کشاورزی تا صنایع غذایی و اقتصاد، کارآفرینان، صاحبان صنایع و فعالان حوزه کشاورزی است با ایجاد این زنجیره در نهایت میتوان با بهرهگیری از ظرفیت مراکز نوآوری و شتابدهی به عنوان حلقه ارتباطی دانشگاه و صنعت، جوانان را به سمت فعالیتهای کاربردی و تولیدات خلاقانه و نوآورانه هدایت و زمینه اشتغال و تحول اقتصادی را فراهم کرد.
نظر شما :