/جهاددانشگاهی زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایران/

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام: به دنبال حل مشکلات موجود با توان شرکت‌های دانش‌بنیان‌ هستیم

۰۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۸ کد : ۴۶۵۳۲ اخبار تاپ خبر
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: این واحد با الگو قرار دادن شعار ایجاد زیست‌بوم نوآوری برای نخبگان ایران تمام سعی و تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از پتانسیل نخبگان و استعدادهای برتر استان در جهت توسعه تولید و اشتغال مبتنی بر دانش و شناسایی چالش‌ها و مشکلات استان و رفع آن توسط شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌ریزی کند.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام: به دنبال حل مشکلات موجود با توان شرکت‌های دانش‌بنیان‌ هستیم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام؛ مهندس «سیدغلامرضا حسینی» ضمن تبریک سالروز تاسیس نهاد جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از رویش‌های مهم انقلاب اسلامی، در خصوص ظرفیت‌های استان، اظهار کرد: وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان، اخــتلاف دمــای ۴۰ تــا ۵۰ درجــه سانتی گرادی میان سردترین و گرمترین نقطـه در کشـور، یک اکولوژی منحصر به فرد فراهم کرده است این شرایط زمینه رشد و نمو گیاهان وحشی و دارویـی را در کشـور مسـاعد کرده است. به طوری‌که بیش از ۹۰ درصد گونه‌های گیاهی جهان در ایران وجود دارد و همین امر کشور ما را در زمـره مسـتعدترین کشورهای جهان برای تولید گیاهان دارویی قرار داده است، که علاوه بر درآمد ارزی، زمینه را برای اشتغال فراهم می‌کند.

وی افزود: استان ایلام با دارا بودن منابع آب و خاک، شرایط مختلف اقلیمی، وجود بسترهای مناسب نیروی انسانی، فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه گیاهان دارویی، وجود بازارهای مصرف درون و برون استانی و بخصوص بازار بسیار مستعد کشور عراق از طریق مرز بین المللی مهران، و بازارچه مرزی چیلات شهرستان دهلران که در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد، بستر مناسبی را جهت توسعه گیاهان دارویی داراست و می‌توان از آن به عنوان یک پروسه اقتصادی نوین در استان ایلام جهت ایجاد کار و جذب سرمایه استفاده نمود.

مجتمع تحقیقاتی و فناوری گیاهان دارویی گرمسیری جهاد دانشگاهی در دهلران

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام عنوان کرد: شهرستان دهلران در ۲۲۰ کیلومتری جنوب ایلام با در اختیار داشتن ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی نیمی از محصولات کشاورزی این استان را در سال تولید می‌کند، با بهره برداری از سامانه گرمسیری و همچنین انتقال آب از سد کرخه و آبی شدن بخش مهمی از اراضی کشاورزی این شهرستان، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان، سطح زیر کشت در آن بسیار بالا رفته و قطعا تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

حسینی ادامه داد: با توجه به پتانسیل گیاهان دارویی در استان ایلام و ظرفیت خوبی که در اسناد بالا دستی وجود دارد، جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام نسبت به راه اندازی مجتمع تحقیقاتی و فناوری گیاهان دارویی گرمسیری در زمین ۳۵ هکتاری واقع در دشت عباس شهرستان دهلران اقدام کرده است.

وی در خصوص برخی اهداف این طرح۲ بزرگ جهاد دانشگاهی ایلام توضیح داد: هدف از احداث این  مجتمع تغییر الگوی کاشت، ترویج کاشت گیاهان دارویی، کاشت گیاهان زراعی و باغی مقاوم به شرایط گرمسیری، راه اندازی و ایجاد باغ گیاهان گرمسیری، شناسایی و ارزیابی گونه‌های ارزشمند گیاهان دارویی، کشت و تولید گونه‌های در حال انقراض و تولید نشاء گیاهان دارویی (چای ترش، مرزه، کاملینا، کتیرا، سیاهدانه، حنا و آلوورا)، بهینه‌سازی کشت و تولید گیاهان دارویی به منظور استخراج ماده موثره و... بوده است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: ایجاد اقتصاد پایدار برای اهالی مناطق اجرای طرح و سکونت پایدار در کنار مرز از اهداف مهم این طرح است که جهاد دانشگاهی قدم‌های خوب و موثری در این راه برداشته اما نیاز به همکاری مردم و مسئولان در اجرای طرح و توسعه آن همچنان وجود دارد.

طرح پایلوت احیا جنگل و فرآوری میوه بنه با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: استان ایلام دارای ۲۰۵ هزار هکتار جنگل بنه است و روغن بنه دارای خواص دارویی بسیار قوی در درمان بیماری‌های قلبی است و از طرفی برداشت بی رویه و غیرعلمی از این گونه خدادادی باعث تخریب سالیانه درختان بنه می‌شود در حالی که به لحاظ اقتصادی و اشتغال و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان خیلی بهتر و موثرتر می‌توان روی این درختان کار کرد که در این راستا جهاد دانشگاهی طرح «احیاء جنگل و فرآوری روغن بنه در مقیاس پایلوت» به دبیرخانه ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ارائه نموده و در دست اجرا می‌باشد.

راه انداری مرکز اصلاح نژاد دام سنگین

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالای استان و منطقه غرب کشور در حوزه دامپروری، از جمله وجود ۲.۵ درصد از جمعیت دام کشور در استان، بیش از یک میلیون هکتار مرتع، تولید سالانه بیش از ۳۰ هزار تن گوشت قرمز، بالغ بر ۷ هزار نفر فارغ التحصیل بیکار و همچنین  فرصت‌های بالادستی، جهاد دانشگاهی استان ایلام درصدد است با همکاری پژوهشکده ابن سینا نسبت به راه‌اندازی مرکز «تولید گوساله‌هایی با خصوصیات برتر ژنتیکی با فناوری تولید آزمایشگاهی جنین» اقدام نماید.

وی افزود: این طرح علاوه بر کمک به مدرن سازی فرآیندهای تولید و امکان اصلاح نژاد دام در غرب کشور فرصت اصلاح ژنتیکی جمعیت دام و افزایش راندمان تولید را نیز فراهم می‌نماید.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد ایلام یادآوری کرد: حدود ۶۰ واحد گاوداری در یکی از شهرستان‌های ایلام به فارغ‌التحصیلان داده شده است که با علمی شدن تولید و استفاده از تکنولوژی و فناوری قطعاً توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد شد. که می‌توان با ایجاد ناحیه نوآوری شاهد توسعه کسب و کار دانش بنیان باشیم.

توسعه کسب و کارهای مجازی

وی اظهار داشت: پیشرفت فزاینده تکنولوژی، گسترش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دنیای دیجیتال، وجود دانش و تمایل نسل جوان به استفاده از فناوری اطلاعات در اکثر حوزه‌های کاری و زندگی و همچنین شیوع ویروس منحوس کرونا و... باعث شده کسب و کارهای مجازی یکی از بهترین زمینه‌های توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشند که در همین راستا جهاد دانشگاهی واحد ایلام در نظر دارد نسبت به راه اندازی مرکز «توسعه کسب و کارهای مجازی» با هدف بهبود و توسعه فضای کسب و کار، اشتغال فارغ التحصیلان حوزه IT، افزایش جذب سرمایه‌گذار و توسعه بازار اقدام نماید.

حسینی توضیح داد: با عنایت به اینکه استان ایلام علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در حوزه‌های مختلف از قبیل منابع نفت و گاز، کشاورزی، مرز مشترک با کشور عراق (۴۳۰ کیلومتر)، گمرکات و بازارچه‌های مرزی، دروازه عتبات عالیات و... از استان‌های کمتر توسعه یافته می‌باشد لذا راه اندازی این مرکز علاوه بر توسعه زیرساخت‌های لازم یکی از ضروریات توسعه استان ایلام از بعد فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد.

راه اندازی خانه خلاق و نوآوری ایلام

حسینی افزود: خانه خلاق و نوآوری ایلام به عنوان نهادی اجتماعی - اقتصادی، موثر در امر توسعه فناوری و صنایع خلاق و به تبع آن توسعه اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی و اشتغال زایی تخصصی برای استقرار کسب و کارهای نوپای خلاق و حمایت شرکت‌های فناور کوچک و متوسط با همکاری ستاد فناوری نرم و توسعه صنایع خلاق ریاست جمهوری، حوزه‌های فعالیت خانه خلاق و نوآوری ایلام شامل صنایع دستی، پوشاک مد و لباس، نوشت ‌افزار و اسباب بازی، فضای مجازی، هنرهای تجسمی، گیاهان دارویی، فناوری اطلاعات و نرم افزار و کسب و کارهای دیجیتال است.

وی گفت: توانمند سازی و فضای کار اشتراکی و اداری اختصاصی، ارائه خدمات زیرساخت و استقرار و طی نمودن فرآیندهای رشد و تجاری سازی، کارگاه ساخت و نمونه سازی، امکانات و شرایط ارائه انواع خدمات توسعه‌ای به طرح‌های مرتبط مانند انواع خدمات منتورینگ، مشاوره و آموزش در زمینه‌های کسب و کار مالی و حقوقی، تجاری سازی، طراحی و مدل سازی، مجوز و استاندارد، صادرات، تدوین طرح کسب و کار توجیهی، فنی، تولید، مالکیت معنوی، تحقیقات بازار، بازاریابی، تبلیغات، فروش، خدمات زیر ساخت مجازی، جذب و مدیریت منابع انسانی، آموزش های تخصصی و مهارتی، جذب سرمایه گذار و تامین سرمایه و... از جمله خدمات قابل ارائه در خانه خلاق و نوآوری ایلام است.

راه اندازی مرکز سرطان برست

حسینی افزود: با توجه به اینکه استان ایلام از استان‌های کم برخوردار است و به لحاظ درمان عموماً مردم به استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند، با توجه به حمایت‌های مجلس و بازدید اخیر فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و همچنین استاندار محترم و مسئولین ان شالله به زودی مرکز درمان برست در استان توسط این واحد راه اندازی خواهد شد که قطعا با توجه به اینکه این استان دروازه عتبات عالیات است و با استان‌های همجوار عراق و کردستان عراق مناسبات فرهنگی و قومی دارد، می‌تواند با عنوان قطب توریسم سلامت مطرح باشد.

الگوی توسعه مشاغل خانگی

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: با توجه به اینکه استان ایلام یک استان صنعتی نیست لذا کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی در آن از جایگاه مناسبی برخوردار است که در این راستا طرح ملی الگوی نوین مشاغل خانگی با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور انجام شد.

وی توضیح داد: در الگوی مشاغل خانگی، شناسائی پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی و رقابتی استان و جلب مشارکت فعالین و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی که توان مشارکت در اجرای الگو توسعه مشاغل خانگی را دارند و مداخله توسعه‌ای دستگاه‌های اجرائی، از نکات مهم و کلیدی است و در آن تمرکز صرف بر اعطای وام کم بهره نیست بلکه مشاوره و توانمندسازی افراد، تأمین مواد اولیه مناسب، کیفیت، مهارت، توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، پایدارسازی این مشاغل، توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، راهنمایی، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، تنوع شیوه‌های آموزشی، اتصال به بازار و... ، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

حسینی اعلام کرد: در این طرح ۲۲۱۹ نفر ثبت نام اولیه، ۱۸۷۱ نفر آموزش عمومی، ۱۸۱۲ نفر آموزش تخصصی، ۱۵۷۷ نفر آموزش مهارتی، ۱۷۱۱ نفر اتصال به بازار و ۱۵۷ مورد ایجاد فروشگاه مجازی در رسته‌های شغلی نخ ریسی،گلیم بافی، پرورش گوسفند و بز و همچنین خیاطی صورت گرفته و در راستای تکمیل آن چهار شبکه هم راه اندازی شده است.

جهاد دانشگاهی، نهادی انقلابی و خلاق

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» خاطرنشان کرد: نگاه علمی به موضوع تولید و زنجیره‌های متصل به آن، گسترش و تجهیز مراکز تحقیق و توسعه، منطبق شدن تولید با نیاز بازار، توسعه بازار و محصول، به خدمت گرفتن فضای مجازی و تکنولوژی و ترویج فرهنگ حمایت از تولید داخل می‌تواند در تحقق شعار سال بسیار مهم باشد

حسینی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی و خلاق با ایجاد شبکه گسترده آموزش و پژوهش و فناوری در کشور و با دارا بودن رسانه های خبری ایسنا، ایکنا و سینا پرس همچنین متصل بودن به جامعه علمی، دسترسی آسان و راحت به اساتید در کلیه دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، ایجاد شبکه دانش در ایران اسلامی، توسعه مهارت‌های اشتغال محور، اجرای طرح نوین مشاغل خانگی و کسب و کار کوچک، انجام پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور در ابعاد مختلف می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور در تحقق این شعار گام‌های مؤثری بردارد.

جهاد دانشگاهی، الگوی مدیریت جهادی

رئیس جهاد دانشگاهی ایلام تاکید کرد: مدیریت جهادی در ساختار جهاد دانشگاهی و انجام کارهای بزرگ با دست خالی بیانگر کارآمدترین شیوه مدیریت در کشور ماست.

حسینی گفت: جهاد دانشگاهی از ۱۶ مرداد ماه ۱۳۵۹ تا به امروز که ۴۲ سال از موجودیت این نهاد مقدس می‌گذرد، با گذر از مرزهای دانش و دستیابی به تکنولوژی و فناوری روز، خدمات گسترده‌ای را به میهن اسلامی داشته است و در دوره جدید مدیریت خود نیز با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و ارتقاء شرکت‌های دانش بنیان و خلاق  و رفع چالش‌های کشور ایجاد زیست بوم نوآوری برای نخبگان ایران را در اولویت برنامه‌ها قرار داده است.

وی تصریح کرد: واحد ایلام هم قطعا با الگو قرار دادن شعار ایجاد زیست بوم نوآوری برای نخبگان ایران تمام سعی و تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا از پتانسیل نخبگان و استعدادهای برتر استان در جهت توسعه تولید و اشتغال مبتنی بر دانش و شناسایی چالش‌ها و مشکلات استان و رفع آن توسط شرکت‌های دانش بنیان برنامه ریزی نماید.

کلید واژه ها: رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی


نظر شما :