جلسه هم اندیشی تشکیل شبکه دست بافته های داری در استان ایلام/ ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ ایلامی

۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۲۷۹۲ اخبار تجاری سازی فناوری و اشتغال عمومی تاپ خبر
جلسه هم اندیشی تشکیل شبکه دست بافته های داری در استان ایلام/ ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ ایلامی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی ایلام در جلسه هم اندیشی تشکیل شبکه دست بافته های داری در استان ایلام با حضور جناب آقای احراری عامل توسعه دستبافته های داری، جناب آقای شیرخانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جناب آقای دارابی رییس اتحادیه امور عشایری استان ایلام، جناب آقای حسینی رییس جهاددانشگاهی ایلام، جناب آقای محسنی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و جمعی از پیشرانان گلیم و فرش استان ایلام در محل جهاددانشگاهی ایلام برگزار شد.

در این جلسه حسینی رییس جهاددانشگاهی ایلام ضمن خوش آمد گویی به حاضرین در جلسه به اهمیت تشکیل شبکه دست بافته های داری اشاره کرد و گفت: ایجاد چنین شبکه هایی که با هماهنگی تمام اعضای کسب و کار یا سازمان برای هدفی مشخص شده است بازدهی فروش محصولات داری را بالا برده و از هدر رفتن سرمایه‌ی مالی و معنوی جلوگیری خواهد کرد.

در ادامه شیرخانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام، با بیان اینکه در استان پتانسیل هایی بالایی وجود داشته که میتوان از آنها بهره گرفت، گفت: بحث تسهیلگری یک رویکرد علمی است و قابلیت احیاء سیستم فعلی را دارد.

شیرخانی در ادامه با اشاره به توجه به فرصت های جاری بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: جهاددانشگاهی ایلام در فرصت را غنیمت شمرده و در این راستا گام هایی برداشته است که میتواند کارساز باشد و یکی از مشکلات استان که همان حلقه مفقوده اتصال به بازار و فروش است حل نماید.

احراری عامل توسعه شبکه دست بافته های داری با اشاره به گستردگی شبکه دستبافته های داری، بیان کرد: ما در این شبکه نمایندگانی در زمینه طراحی و تأمین نهاد های تولید و فروش هم در داخل و خارج کشور نیز داریم که میتواند در تحقق هدف ما در راه اندازی شبکه، بهبود کیفیت محصولات تولیدی و افزایش میزان تولید مسمرثمر باشد.

احراری در ادامه با اینکه در استان ایلام در این زمینه زحمات بسیاری کشیده میشود اما کیفیت محصولات مطلوب نیست، گفت: برای موفقیت در کار تعامل سازنده کلیه دستگاه های متولی ضروری است و باید نقش تسهیلگر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده شبکه مطابق استانداردها راه اندازی می شود، اظهار داشت: کسانی که در تأمین نهاده مشکل دارند را به سرشاخه های تولید مواد اولیه متصل خواهیم کرد تا تولید رونق پیدا کند و نهاد ها بدون واسطه به دست تولید کننده برسد.

احراری در اداره بیان کرد: اگر به تولید پشم که یکی از پتانسیل های استان است متمرکز شویم میتواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کنم و در کنار آن برای استان اشتغال زایی داشته باشد و در این راستا سرانه تعیین شده برای اشتغال در طرح الگوی نوین مشاغل خانگی را بکار گیری نماییم.

عامل توسعه شبکه دستبافته های داری با بیان اینکه در برخی از رشته ها باید تغییر کاربری جدید ایجادکنیم، گفت: حرکت به سمت طرح های نو و مدرن ضروری است و در صورت عدم ورود به این حوزه بازار را به رقبا واگذار خواهیم کرد.

دارابی رییس اتحادیه امور عشایری استان ایلام با اشاره به اینکه در گذشته رونق تولید در دست بافته ها بسیار بود، گفت: لازم است یک همدلی و تلاش جدی صورت پذیرد تا این محصول در قالب شبکه های دست بافته رونق پیشین خود را به دست آورد و حمایت شوند.

 دارابی با اشاره به اهمیت تهیه پشم مورد نیاز شبکه دست بافته ها، اظهار کرد: در زمینه جمع آوری پشم و ارائه به تولید کنندگان این سازمان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا تولید کنندگان ایلامی بتوانند مواد اولیه مرغوب را با هزینه کمتر تهیه نماید.

محسنی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی با بیان اینکه کیفیت تولیدات استان ایلام نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، گفت: در جهت افزایش کیفیت محصولات داری در کمترین زمان ممکن به تولید کنندگان از لحاظ پرداخت تسهیلات مساعدت لازم انجام گیرد.

آقای اوشنی  بیان کرد: برند سازی نخ ریسی یکی از برنامه های در دست اقدام است، که میتواند افق روشنی را برای تولید کنندگان استان در پی داشته باشد.

آزادی یکی از پیشرانان دست بافته های داری استان ایلام با بیان اینکه در سال های اخیر فرش هم مانند سایر صنایع دستی مورد بی توجهی قرار گرفته است، گفت: در گذشته برای رونق دادن به صنایع دستی دهکده های بسیاری در زمینه جاجیم، گیوه و ... داشتیم که در حال حاضر هیچ خبری از این دهکده ها نیست و به دست فراموشی سپرده شدند.

وی افزود: حوزه دست بافته های داری بسیار درآمد زا و نیازمند توجه بیشتر است، بر این اساس دولت میبایست در زمینه فراهم نمودن شرایط لازم در بازارهای منطقه به تولید کنندگان کمک کند، یکی از راه های کمک به تولید کنندگان ایجاد نمایشگاه های فصلی یا دائمی در کشورهای همسایه است که می تواند به رونق تولید کمک بسزایی داشته باشد.


نظر شما :