وبینار تأثیر سینما در تحولات اجتماعی ایران

سینمای ایران متأثر از تحولات اجتماعی است و نه تأثیرگذار بر آن

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۰ کد : ۳۱۷۴۱ آموزش علمی کاربردی
یک فعال فرهنگی گفت: سینمای ایران متأثر از تحولات اجتماعی است و نه تأثیرگذار بر آن، در دهه اخیر سینمای ما قهرمان و افق و چشم‌انداز ندارد.
سینمای ایران متأثر از تحولات اجتماعی است و نه تأثیرگذار بر آن

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام؛« قاسم ساجدی»-  فعال فرهنگی و رسانه‌ای در وبینار «تأثیر سینما بر روی تحولات اجتماعی» که توسط مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام برگزار شد با اشاره به نقش قهرمان‌ها در سینمای ایران به بررسی آنها در دوره‌های مختلف از دهه ۴۰ تاکنون پرداخت و اظهار کرد: قهرمان‌ها در سینمای ایران در هر دوره‌ای به گونه‌ای خاص ظهور یافته‌اند در سینمای انقلاب در گنج قارون که بذله گو و سرخوشی خود را به نمایش می‌گذاشت تا بعد در فیلم قیصر که قهرمان در تقابل با جامعه خودش قرار می‌گیرد در واقع به تقابل سنت و مدرنیته جامعه واکنش نشان می‌هد.
وی افزود: در آن زمان قهرمان در مقابل ظلمی که به او شده است سعی در اجرای عدالت به شکل فردی دارد.
پس از انقلاب در دهه ۶۰ «جمشید هاشم‌پور» به نوعی قهرمان سینمای ایران است و در دهه ۷۰ «ابوالفضل پورعرب» این نقش را می‌پذیرد و نماد جوان بیکار و بدون جایگاه اجتماعی است که می‌خواهند یک ‌دفعه به جایی برسند که نمونه‌اش فیلم عروس است، این قهرمان تأثیری بر روی اجتماع ندارد.
پس از این دوره قهرمان‌ها در هیئت زنان نمود پیدا می‌کند و شخصیت‌هایی مثل «هدیه تهرانی» این نقش را ادامه می دهند. در دهه اخیر سینمای ما انفعالی شده و قهرمان نمی‌سازد، یا قهرمان‌های پوشالی شبیه گلزار و عطاران این نقش را دارند که پذیرش وضع موجود و تسلیم شدن از ویژگی‌های آن است.
ساجدی با بیان اینکه قهرمان در سینما اگر در نسبت با اساطیر و کهن الگوهای ما نباشد ماندگاری ندارد، گفت: سینمای ایران اجتماع را خوب نشان نمی‌دهد دوربین بیشتر روی شخصیت‌ها در نماهای بسته متمرکز است و فیلم‌ها اغلب آپارتمانی شده‌اند و از دغدغه‌های اجتماعی فاصله گرفته‌ایم.

text to speech icon

نظر شما :